یک متخصص سئو که از اوایل پیدایش بک لینک فعالیت بیش از یک دهه را در کارنامه خود دارد 12 سال پیش مطالعه مداوم الگوریتم گوگل را آغاز کرد و در چند سال گذشته نتایج آن را به صورت عمومی منتشر کرده است. بهعنوان بزرگترین شرکت سئو مجموعه دادههای قابلتوجهی دارد که بر اساس آن، درک خود را از عواملی که الگوریتم جستجوی گوگل را تشکیل میدهند، قرار میدهد.
در زیر به روز رسانی 2022 همراه با شرح هر عامل و خلاصه ای از تغییرات سال گذشته آمده است.
عوامل رتبه بندی الگوریتم گوگل 2022
عامل و درصد تاثیرگذاری
انتشار مداوم محتوای جذاب 26%
کلمات کلیدی در تگ های عنوان متا 17% ▼
بک لینک ها 15% ▼
تخصصی بودن پیج اصلی 13 درصد ▲
تعامل کاربر 11 درصد ▲
لینک های داخلی 5%
وب سایت موبایل فرندلی / موبایل اول 5 درصد ▲
سرعت صفحه 2% ▼
امنیت سایت / گواهی SSL 2%
نشانه گذاری گرافیکی/ داده های ساخت یافته 1%
کلمات کلیدی در URL 1%
کلمات کلیدی در تگ های هدر 1%
کلمات کلیدی در تگ های توضیحات متا + 19 عامل دیگر 1%
به روز رسانی های الگوریتم گوگل و تاثیر خرید بک لینک در سال 2022
به روز رسانی ها و تغییرات قابل توجهی که گوگل از سال 2021 در الگوریتم خود ایجاد کرده است به شرح زیر است:
اهمیت تعامل کاربر در سال جاری بیش از دو برابر شده است (5٪ → 11٪)، و آن را به پنجمین عامل مهم در الگوریتم گوگل در سال 2022 تبدیل می کند، در حوزه اصلی مانند بک لینک ها و کلمات کلیدی در برچسب های عنوان. همانطور که ما به آینده سئو در سال 2023 و بعد از آن نگاه می کنیم، تیم ما مطمئن است که ایجاد رضایت بخش ترین تجربه برای جستجوگر بر اساس هدف جستجوی آنها اهمیت خود را ادامه خواهد داد.
عامل شماره 1، انتشار مداوم محتوای جذاب ، در 26 درصد در سال 2022 ثابت ماند، که با توجه به سهم بیشتری از تجربه کاربر پایی که اکنون مصرف می کند، قابل توجه است. گوگل همچنان به تامین کنندگان قابل اعتماد اطلاعات با کیفیت بالا پاداش می دهد و به آنها اجازه می دهد در چند روز پس از انتشار رتبه بالایی - اغلب در صفحه اول - برای کلمه کلیدی مورد نظر خود کسب کنند. در حالی که کسب وضعیت وبسایت خبری بیش از 6 ماه طول میکشد ، انتشار محتوای ثابتی که برای رسیدن به آنجا طول میکشد ، سنگینترین عامل در الگوریتم گوگل با اختلاف قابل توجهی است.
کلمات کلیدی در عناوین متا بیش از هر عامل دیگری در لیست ما کاهش یافتند (22٪ → 17٪) زیرا گوگل رویه خود را در تولید خودکار عناوین متا در شرایط خاص افزایش داد. با این حال، این عامل منحصر به فرد است زیرا انتخاب کلمات کلیدی صحیح برای هر صفحه از وب سایت شما پیش نیاز رتبه بندی باقی می ماند. بنابراین اگرچه نسبت به سال گذشته اهمیت کمتری دارد، اما همچنان حیاتی است.
Niche Expertise اندکی از نظر ارزش افزایش یافت (12% → 13%)، که اهمیت Hub و Spoke SEO را برجسته می کند ، که در آن صفحات سطح بالا که کلمات کلیدی اصلی را هدف قرار می دهند به دسته ای از صفحات دیگر که کلمات کلیدی مرتبط را هدف قرار می دهند بک لینک دارند.
بک لینک ها بسیار اندکی کاهش یافتند (16% → 15%) که نشان دهنده کاهش تدریجی این عامل که زمانی غالب بود. در حالی که هنوز چهارمین عامل مهم الگوریتم است، یادگار دورانی است که هوش مصنوعی گوگل به اندازه کافی پیچیده نبود تا کیفیت و اصالت محتوای وب را به تنهایی ارزیابی کند و برای انجام این کار به وب سایت های دیگری نیاز داشت. در حالی که مفهوم قضاوت در مورد قابلیت اعتماد یک صفحه بر اساس بک لینک های سایر وب سایت ها - یکی از بستگان سیستم استناد دانشگاهی - همیشه مرتبط خواهد بود، احتمالاً در الگوریتم گوگل حدود 10 درصد تاثیر دارد.
آف پیج سئو سایت اشاره می کند که زمانی یک عامل امیدوارکننده در الگوریتم به دلیل موفقیت آن در الگوریتم رتبه بندی گوگل برای کسب و کار من بود، به طور کامل از لیست خارج شد. انتشار مداوم محتوای جذاب، تخصص پیج اصلی و تجربه کاربر سهم آن را مصرف کرد.
عوامل رتبه بندی الگوریتم گوگل، توضیح داده شده است
در این بخش، هر یک از عوامل رتبه بندی اصلی و تاثیر خرید بک لینک در الگوریتم جستجوی 2022 گوگل را توضیح می دهیم.
انتشار مداوم محتوای جذاب و ارتباط خرید بک لینک به محتوا
چهار سال از زمانی که محتوای جذاب از بک لینک ها به عنوان فاکتور برتر در الگوریتم جستجوی گوگل پیشی گرفت، می گذرد، و در حالی که محتوا نسبت الگوریتم خود را در سال 2022 حفظ کرد، لینک ها کاهش یافتند. سال گذشته بدون شک تایید کرد که گوگل محتوای تازه منتشر شده را آزمایش می کند تا ببیند آیا به هدف جستجوی کلمه کلیدی پاسخ خوبی می دهد یا خیر. اگر رفتار جستجوگران نشان دهد که آنها قصد خود را از طریق محتوای صفحه برآورده می کنند، تبلیغ می شود. به عنوان یک قاعده کلی، هوش مصنوعی گوگل به محتوای رهبری فکر می کند که حداقل دو بار در هفته تولید می شود .
کلمات کلیدی در تگ های عنوان متا
قرار دادن کلمات کلیدی مورد نظر صفحه شما در تگ عنوان متا خود از اواخر دهه 1990 برای رتبه بندی ضروری بوده است. در حالی که این واقعیت برای هر بازاریاب با تجربه سئو واضح است، استراتژی کلمات کلیدی یک کار فکری سختگیرانه است که به راحتی می تواند 20 تا 30 دقیقه در هر صفحه طول بکشد. همچنین شایان ذکر است که قرارگیری و تمرکز کلمات کلیدی در تگ عنوان مهم است. در حالت ایده آل، تگ عنوان شما فقط حاوی کلمه کلیدی مورد نظر شما باشد. اما در واقع، افزودن مقالات و صفت ها در اطراف آن برای خوانایی مهم است.
بک لینک ها و بهترین سایت برای خرید بک لینک و پکیج های لینک سازی
همانطور که در مقاله تحقیقاتی که گوگل را پایه گذاری کرد، بک لینک ها پایه اصلی الگوریتم گوگل بودند پس نباید به سادگی خرید بک لینک قوی را نادیده گرفت. با این حال، در سال 2018، آنها شروع به از دست دادن جایگاه خود به دو عامل بالا کردند: انتشار مداوم محتوای جذاب و کلمات کلیدی در تگهای عنوان متا. در حالی که بک لینک ها هنوز یک عامل اصلی در تصمیم گوگل برای رتبه بندی یک وب سایت در نتایج جستجوی خود هستند، محتوا باید تمرکز اصلی شما باشد زیرا لینک ها را به صورت ارگانیک جذب می کند و در عین حال به خودی خود مهمترین عامل رتبه بندی است.
تخصص پیج اصلی سایت
در اواسط سال 2017، گوگل از وبسایتهایی که بهعنوان متخصصان خاص در نظر گرفته میشد، استفاده کرد. در این زمینه، یک متخصص بودن به معنای داشتن مجموعهای از 10+ صفحه معتبر است که حول کلمه کلیدی یکسان «هاب» میچرخند . به عنوان مثال، کلمه کلیدی "نرم افزار crm" می تواند کلید واژه هاب برای یک شرکت CRM باشد که دارای صفحات فرود صنعتی با هدف "نرم افزار crm برای مشاغل کوچک" "نرم افزار crm برای املاک و مستغلات" و "نرم افزار crm برای تولید" است. و صفحات فرود پرسش و پاسخ با هدف "قیمت گذاری نرم افزار crm" "مزایای نرم افزار crm" و "بهترین نرم افزار crm 2023". ثبات کلمه کلیدی هاب در صفحات وب سایت نوعی مغناطیس ایجاد می کند: سایت از هر جستجوی گوگل حاوی کلمه کلیدی هاب ترافیک را جذب می کند.
لینک های داخلی
گوگل در سال 2017 روی این عامل که اغلب در کنار هاب ها مورد بحث قرار می گیرد تاکید بسیار بیشتری داشته است . هرچه غلظت صفحات دارای کلمه کلیدی مشابه در تگ های عنوان آنها بیشتر باشد، تا زمانی که کلمات کلیدی داخلی وجود داشته باشد، سایت رتبه بالاتری برای آن کلمه کلیدی خواهد داشت. بک لینک هایی که آنها را به هم متصل می کند. انتشار 25 مقاله در جنبه های مختلف یک موضوع و لینک دادن همه آنها به یک صفحه معتبر، بیان قدرتمندی از ارزش آن صفحه است و توانایی رتبه بندی بالاتری را به آن صفحه می دهد.
توجه: جامع ترین و موثرترین استراتژی سئو در سال 2022 رویکرد هاب و گفتار است که کلمات کلیدی را در تگ های عنوان متا، تخصص و لینک های داخلی ترکیب می کند.
وب سایت موبایل فرندلی
اگر میخواهید در سال 2022 به بازدیدکنندگان دسترسی پیدا کنید، سایت شما باید به راحتی در تلفنهای همراه و تبلتها قابل مشاهده باشد. این استاندارد قبلا «موبایل فرندلی» بود، اما گوگل به دنیای موبایل اول تغییر جهت داده است، به این معنی که انتظار دارد بازدیدکنندگان موبایل هدف اصلی طراحی وب شما باشند. در حالت ایده آل، نسخه دسکتاپ وب سایت شما حتی نباید وجود داشته باشد. سایت باید در موبایل و دسکتاپ دقیقاً یکسان به نظر برسد: چیدمان باید نسبتاً ساده باشد و ناوبری سایت برای تجربه کاربر تلفن همراه بهینه شده باشد.
تعامل کاربر
بزرگترین تغییر در الگوریتم گوگل در پنج سال گذشته افزایش اهمیت User Engagement است که در سال 2016 در الگوریتم رتبه بندی ادغام شد. گوگل قبلاً از اهمیت دادن به یک عامل در سایت که می تواند به راحتی توسط سایت دستکاری شود محتاط بود. صاحبان اما فناوری پیشرفتهتر گوگل - که از سمت تشخیص تقلب کلیکی در تجارت تبلیغاتی آن کمک گرفته شده است - تعامل کاربر را به بخشی قابل توجهی از الگوریتم خود تبدیل کرده است.
تعامل کاربر با عامل کلی شماره 1، انتشار مداوم محتوای جذاب مرتبط است. Engagement که نرخ پرش، زمان روی صفحه و صفحات در هر جلسه را ترکیب می کند، نشانگر خوبی برای کیفیت محتوا است. با این حال، به خاطر داشته باشید که جستجوها اهداف متفاوتی در پشت خود دارند، که برخی از آنها نشان می دهد که جستجوگر می خواهد به سرعت بخشی از اطلاعات را جستجو کند. بیشتر همیشه بهتر نیست.
سرعت صفحه
گوگل همیشه سعی کرده است بیش از هر چیز به تجربه کاربر امتیاز بدهد ، از این رو سرمایه گذاری خود را در هزاران دیتاسنتر در سراسر جهان انجام داده است تا بتواند نتایج جستجو را در چند میلی ثانیه ارائه دهد. سایت شما باید یک صفحه از کتاب گوگل بگیرد و روی سرعت صفحه تمرکز کند. شما می خواهید صفحات در سریع ترین زمان ممکن بارگذاری شوند، حداکثر 3 ثانیه برای دریافت اعتبار رتبه بندی کامل برای این فاکتور. اگرچه سرعت صفحه در سال 2022 تا حدودی از دست داد زیرا گوگل دیگر وزن اضافی به صفحات فوق سریع (زمان بارگذاری کمتر از 1 ثانیه) یا صفحات بسیار سریع (زمان بارگذاری 1 تا 2 ثانیه) نمی دهد، زمان بارگذاری سریع همچنان اهمیت دارد. میتوانید سرعت صفحه خود را در ابزار رایگان PageSpeed Insights Google آزمایش کنید .
امنیت سایت / گواهی SSL
همانطور که وب در زندگی ما مرکزی تر شده است، هکرها پیچیده تر شده اند. کابوس گوگل ارائه خدمات به سایت هایی است که برای جستجوگرانش مضر هستند. به عنوان نتیجه، اگر دامنه شما حتی در برابر هک شدن آسیبپذیر باشد - مثلاً اگر سایت شما فاقد گواهینامه SSL باشد (که با علامت "s" در انتهای "https" مشخص شده است) - توانایی رتبهبندی را از دست خواهد داد. گواهی SSL معمولا رایگان است و به راحتی می توان آن را از ثبت کننده خود دریافت کرد .
نشانه گذاری / داده های ساخت یافته
یک نسخه مدرن از متا تگ ها، نشانه گذاری طرحواره کدی است که می توانید آن را به صفحات وب سایت خود اضافه کنید تا به گوگل کمک کنید تا نتایج جستجوی بصری بیشتری مانند اسنیپت ها را ارائه دهد . اگر تا به حال نتایج جستجویی را دیده اید که طولانی تر هستند و صفحات اصلی سایت را فهرست می کنند. یا یک داده مهم را برجسته کنید. یا شامل یک سیستم رتبه بندی 5 ستاره یا لیستی از رویدادها باشد، سپس با نشانه گذاری طرح واره آشنا هستید. گوگل صفحاتی را که از نشانه گذاری طرحواره استفاده می کنند ترجیح می دهد زیرا نتایج جستجوی آن صفحات را برای جستجوگران مفیدتر می کند. به عنوان یک امتیاز، آنها همچنین باعث می شوند که نتایج جستجو از سایر موارد موجود در صفحه متمایز شود.
کلمات کلیدی در URL
باقیمانده سئوی قدیمی از دهه 2000، قرار دادن کلمه(های) کلیدی مورد نظر شما در URL صفحه هنوز بهترین روش است، اگرچه وزن آن در الگوریتم حداقل است.
کلمات کلیدی در تگ های هدر
گنجاندن کلمات کلیدی در تگ های H1، H2 و H3 یک صفحه بهترین روشی است که تفاوت کوچکی در توانایی رتبه بندی صفحه ایجاد می کند. در این تمرین نباید زیاده روی کنید، اما ارزش آن را دارد که در نظر داشته باشید.
کلمات کلیدی در تگ های توضیحات متا + 19 عامل دیگر
20عامل دیگر وجود دارد که تیم ما متوجه شده است که تا حدودی در یک وب سایت و/یا توانایی صفحه برای رتبه بندی تفاوت ایجاد می کند - برای مثال، قرار دادن کلمات کلیدی در تگ های عنوان متا، نام تجاری شما در خارج از سایت، و چگالی کلمه کلیدی متن لنگر. اگرچه وبسایتی که با رقیبی برای حرکت از رتبه دوم به رتبه اول مبارزه میکند، باید به هر فرصتی برای بهبود نگاه کند، اکثر بازاریابان نیازی به فکر کردن زیاد در مورد آنها ندارند.
نتیجه
در سال 2022، الگوریتم پیچیدهای که جستجوی نتایج گوگل زمانی حفظ میکرد، در فهرست کوتاهتری از عواملی قرار گرفت که نیاز به توجه دارند، اما نه وسواس. با توجه به ریشه کن کردن مداوم سئوی با کیفیت پایین - تلاشی که برای اولین بار در سال 2009 شکل گرفت و اکنون کاملاً کامل شده است - گوگل بسیار بهتر می تواند با ارائه خدمات سریع به این کاربران، ماموریت خود را برای ایجاد بهترین تجربه جستجوی ممکن برای کاربران خود انجام دهد. ، نتایج جستجوی مرتبط و با کیفیت بالا. معنی این برای بازاریابان این است که شما باید داشته باشید استراتژی مناسبی داشته باشیدهدایت تلاشهای سئوی شما که هم سازمانیافته و هم عمدی باشد، با هر صفحه کلیدواژهای متفاوتی را هدف قرار میدهد که مشتری بالقوه برای کسبوکار شما جستجو میکند. اگر وبلاگ دارید، هر پست باید بهترین برخورد با موضوع از نظر مخاطب هدف شما باشد. اگر بتوانید این کار را انجام دهید، کاربران درگیر می شوند، بک لینک ها به صورت ارگانیک جمع می شوند، و شما در رتبه بندی جستجوی گوگل صعود خواهید کرد.
آزاد و غیر رسمی