گوگل : تجربه صفحه، یک سیستم رتبه بندی نیست، اما یک سیگنال مثبت رتبه بندی نتایج گوگل است.
به عبارت دیگر، تجربه صفحه نرخ پرش به تنهایی، سیستمی برای رتبه بندی صفحات در نتایج گوگل نیست، اما به عنوان یکی از سیگنال های مهم برای رتبه بندی صفحات در گوگل محسوب می شود.
دنی سالیوان، در امور سرچ گوگل، صبح امروز اعلام کرد، تجربه کاربر از سایت هیچگاه به عنوان یک 'سیستم' رتبه بندی شناخته نشده است، اما همچنان به عنوان یک 'سیگنال' رتبه بندی در نظر گرفته می شود." گوگل تاکید کرد که اینکه تجربه صفحه به عنوان یک سیستم رتبهبندی حذف شده است، به معنای عدم در نظر گرفتن و سیگنال مثبت به صفحاتی که تجربه صفحه خوبی دارند نیست.
آنچه تغییر کرد، این بود که گوگل در هفته ی گذشته، سیستم تجربه صفحه، سیستم سازگاری با موبایل، سیستم سرعت صفحه و سیستم امنیت سایت را از صفحه سیستم های رتبه بندی خود حذف کرد. همچنین گوگل اعلام کرد که به روزرسانی تجربه از صفحه، یک مفهوم برای توصیف یک مجموعه از جنبه های کلیدی تجربه صفحه برای صاحبان سایت بود.
بنابراین، به نظر می رسد گوگل این سیگنال های تجربه صفحه را به عنوان یک سیستم کلی رتبه ندی کاهش داده است.
ما یک هفته پیش به گوگل ایمیل فرستاده بودیم تا در این مورد بیانیه ای ارائه دهد، اما گوگل فقط به خطی که مربوط به به روزرسانی تجربه صفحه بود، اشاره کرد و در خصوص این موضوع بیشتر صحبتی به ما نگفت.
اما امروز، سولیوان یک پست در توییتر منتشر کرد که میگوید: این فقط به این معنی است که اینها سیستم های رتبه بندی نبودند بلکه سیگنال های استفاده شده توسط سایر سیستم ها بودند.
چرا گوگل این تغییر را ایجاد کرده است؟
ما سیستم هایی را که در واقع سیگنال هایی بودند، کاهش دادیم تا در صورتی که در آینده افراد به آن صفحه بروند، گیج نشوند (با امید اینکه این اتفاق بیفتد)، او افزود.
دنی سالیوان، نماینده گوگل در مورد جایگاه سیگنال های تجربه صفحه (Page Experience) به عنوان یک سیستم کلی رتبه بندی، صحبت کرده و این را از میان برده است. در ادامه باید گفت که گوگل به هیچ عنوان پاداش برای صفحاتی که تجربه خوبی را برای کاربران فراهم می کنند، از دست نمی دهد. در هفته های اخیر، گوگل سیستم تجربه صفحه، سیستم سرعت صفحه و سیستم امنیتی را از صفحه رتبه بندی خود حذف کرده است.
در این باره، گوگل به طور رسمی تأیید نکرده که چرا این تغییرات انجام شده است و فقط به مفهوم "بهبود تجربه صفحه" اشاره کرده است. اما امروز در یک پست طولانی در توییتر، سالیوان توضیحاتی درباره این تغییرات داده است. وی گفته است: "این به این معنی نیست که این جنبه های تجربه صفحه در نظر گرفته نمی شوند، بلکه به عنوان سیگنال هایی توسط سایر سیستم ها استفاده می شوند.
در نهایت وی افزود: "سیستم هایی که در واقع سیگنال هستند حذف شده اند تا در آینده کاربران با گیج شدن در مورد آنها مواجه نشوند." به عبارتی، این تغییرات نشان می دهد که گوگل هنوز هم بر تجربه صفحه تمرکز دارد، اما به جای سیستم های رتبه بندی، از سیگنال ها استفاده می کند.
چرا این موضوع برای ما مهم است؟
باز هم به کاربران یک تجربه صفحه خوب ارائه دهید. گوگل گفته است که هنوز هم یک سیگنال رتبه بندی است، در حالی که به عنوان یک سیستم رتبه بندی محسوب نمی شود. البته، همیشه باید یک تجربه صفحه خوب را ارائه داده باشید، حتی اگر گوگل آن را به عنوان یک سیستم رتبه بندی در نظر نگرفته باشد. حتی اگر گوگل این را سیگنال رتبه بندی ندانسته باشد، شما همچنان باید یک تجربه صفحه خوب را به کاربران ارائه دهید.
با این حال، این ممکن است برای برخی از کاربران گیج کننده باشد یا به وضوحی مشخص کند.
پیشنهاد ما چیست؟
برای بهینه سازی سایتتان برای موتورهای جستجو، تمرکز خود را بر روی ارائه محتوای برجسته و مفید برای کاربران قرار دهید. محتوا و وب سایتی را ایجاد کنید که بهتر از رقبای خود باشد. مطمئن شوید که کاربران می توانند به آن محتوا دسترسی داشته باشند و در حال مشاهده آن محتوا روی دسکتاپ و تلفن همراه تجربه ی خوبی داشته باشند.
به دنبال این نباشید که باید به امتیاز 100 برای همه معیارهای اصلی سئوی داخلی برسید. سئوی داخلی تمام کننده تمام موارد سئو نیست و الزاما باید در کنار سئوتکنیکال، آن پیج سئو، تمرکز بسیار بالایی در اف پیج سئو به ویژه خرید بک لینک و خرید رپورتاژ داشته باشید. شما بهتر از یک ابزار سوم شخص از گوگل می دانید که آیا سایت شما یک تجربه صفحه خوب را به کاربران ارائه می دهد یا خیر.